Geoblog.pl    blanic    Podróże    Wielka Wyprawa do Ameryki Środkowej i Południowej    Ruta Puuc czyli Turyści z Majami ;)

Ruta Puuc czyli Turyści z Majami ;)

Meksyk
Meksyk, Labna

Razem z poznaną wczoraj parą Meksykan z Guadalajary - Viri i Abrahamem (!) śpieszymy rano na objazdowy busik o 8:00, który ma nas zawieźć do 5 największych miejsc Majów w tej okolicy, czyli Labna, Xlapak, Sayil, Kabah i last but not least - Uxmal. Jesteśmy na Terminalu Tame (w odróżnieniu od głównego Came!) za piętnaście i tu przykra niespodzianka: w autobusie zostały tylko 3 miejsca. Chłopaki tłumaczą kasjerce, że jeden może stać, jechać na zderzaku, albo wziąć którąś na kolana - jest nieugięta. Nie pomaga tłumaczenie, że my dzieci z Polski jesteśmy i to ostatni dzień tutaj. Zrezygnowani kupujemy bilety na regularny utobus do Uxmal odjeżdżający za godzinę. Abraham odprowadza tęsknym wzrokiem szczęśliwców w busiku, kiedy dostrzega go kierowca i mówi, że ma jeszcze wolne miejsca. No tak, ale 3, a my potrzebujemy 4! 'No to się rozłoży dodatkowe siedzenie i po sprawie' :)Z okrzykiem radości ruszyliśmy ku okienku, żeby zamienić bilety, ale nasz uśmiech spłynął po szybie za którą siedziała Cerber-kasjerka. Nie! Bus ma określoną ilość miejsc i więcej nie! Dopiero interwencja kierowcy u kierownika złamała opór żelaznej strażniczki przepisów busowych. Hura! I tak za ośmiogodzinną wycieczkę zapłaciliśmy 150 ps, zamiast polecanych w hostelu 265 za wizytę tylko w Kabah i Uxmal!
Labna bardzo mi się podobała, niewielkie miejsce, ale bardzo urocze i duuużo ptaszków :). Potem Xlapak z darmowym wejściem i Sayil, który nie zapadł mi w pamięć w przeciwieństwie do niewielkiego, ale dość imponującego Kabah. Uxmal robi wrażenie, jest kompletnym miastem, z amfiteatrem, ministadionem, pałacem i rzecz jasna świątynią Magika, Krasnala, Wróża, czy tam inne dowolne tłumaczenie w tym kontekście. Podobało się, ale cena - 166 ps za wejście, gdzie wszystkie inne oscylują w granicach 37-51 ps (Calakmul czy Teotihuacan, czyli ok 10 zł!) jest zdecydowanie nieuzasadniona. Jesteśmy oburzeni.
Dzień kończy przedwcześnie megaoberwanie chmury, jakiego jeszcze nie widziałam - w pół godziny deszcz zalewa ulice zakrywając chodniki - między domami płynie rzeka. Chowamy się bezpiecznie w ulubionej knajpce, gdzie wypytujemy Abrahama o różne aspekty Meksyku i przerabiamy szybką lekcję tequili. Najedzeni przenosimy się do pobliskiego pubu na mecz Meksyk-Kostaryka i od progu ryczymy radośnie, bo ponieważ nad barem's w centralnej części wisi biało-czerwony szalik z napisem 'TYLKO POLSKA'!!!
Mecz był strasznie nudny, bo Meksyk w pierwszych 15 minutach strzelił 4 bramki, więc resztę po prostu przegadaliśmy ;)Wymieniwszy adresy z trudem rozstajemy się z naszymi życzliwymi znajomymi i idziemy spać, bo jutro pobudka o 5... To był bardzo udany dzień :)

Viri and Abraham! Once again thank you for your great company, help and patience for explaining everything to two gringos! ;)))

:***

Wydatki (ceny biletów i noclegu za parę):